Nový druh čokolády alebo marketingový ťah? Všetko, čo potrebujete vedieť o ružovej čokoláde Ruby

Nový druh čokolády alebo marketingový ťah? Všetko, čo potrebujete vedieť o ružovej čokoláde Ruby

Celý september sa v čokoládovom svete nehovorilo o ničom inom, len o novej ružovej čokoláde. Senzáciou zaváňajúce články naplnili všetky online magazíny v zahraničí i na Slovensku. My sme si, samozrejme, tento nový fenomén všimli tiež, ale vyčkávali sme, kým sa dychtivá PR kampaň trochu umierni a vychladne. Článkov totiž bolo množstvo, ale ani v jednom z nich sme sa nedozvedeli žiadne autentické informácie z launchovacieho a ochutnávacieho eventu, kde bola Ruby oficiálne predstavená...

 

 

Svetoznámy švajčiarsky čokogigant, spoločnosť Barry Callebaut 13 rokov experimentovala, vymýšľala, kombinovala a skúšala, až nakoniec prišla na unikátny výrobný proces, z ktorého sa zrodila ružová čokoláda menom Ruby. Spoločnosť dokonca zašla až tak ďaleko, že si postup výroby dala patentovať. Pod rúškom obchodného tajomstva sa odmieta bližšie vyjadriť k používaným kakaovým bôbom, receptu či postupu. Necháva tak priestor na vznik rôznych zbytočných dohadov a dezinformácií.

 
Ružové kakaové bôby bez fermentácie
Ruby je síce vyrobená zo štandardných kakaových bôbov, ale typickú chuť čokolády v nej nenájdete. Tá sa totiž dosahuje fermentáciou a pražením kakaových bôbov, ktoré po tejto procedúre získavajú typickú hnedú farbu a čokoládovú príchuť. Pri výrobe ružovej čokolády sa nepoužívajú žiadne výberové kakaové bôby, žiadne triedenie podľa teritória (single origin). Pochádzajú prevažne z Afriky a Ekvádora, nie sú ničím výnimočné, ani geneticky upravované (aspoň to výrobca tvrdí).

 

Kde sa teda berie tá ružová farba, textúra a jemná topivosť? Špekulácie a dohady hovorili o ružovom prášku a ďalších iných alternatívach. Pravda je však oveľa prostejšia. Kúzlo spočíva v samotných kakaových bôboch a ich spracovaní po zbere. Dôležitá vec: každý surový kakaový bôb má po rozpolení ružové jadro.

 

 

Spoločnosť Callebaut sa všemožne snažila zachovať tento prirodzený ružový odtieň, preto odstúpila od klasického procesu spracovania kakaových bôbov (fermentácia, sušenie), ktoré spôsobuje ich zhnednutie. Vynechanie týchto dôležitých postupov zapríčiňuje zároveň aj to, že Ruby nemá typickú čokoládovú chuť. Podľa zistených informácií sa ešte vlhké, surové kakaové bôby nechávajú pracovať v pôsobení s kyselinou citrónovou. Ide o neškodnú látku, ktorá sa nachádza v citrusoch a inom ovocí. Kyselina citrónová „zakonzervuje“ ružovú farbu bôbov a prepožičia im svoju ľahko ovocnú príchuť, s kyslastým chvostíkom.

 

Táto metóda je oveľa lacnejšia ako klasická výroba, ktorý vyžaduje potrebný čas na kvasenie a sušenie bôbov. Spoločnosť tak výrazne ušetrí na vstupných surovinách, čo sa, samozrejme, odrazí na nižšej spotrebiteľskej cene samotného produktu.

 

 

Millennial pink, #Instagram a čokoládový marketing

Kontroverzia obklopujúca Ruby sa točí najmä okolo jej samotného zaradenia ako „štvrtého druhu čokolády“. Spoločnosť Callebaut verí, že tak, ako bielej čokoláde trvalo 80 rokov, kým sa stala oficiálne „čokoládou“, tak sa aj Ruby postupom času dostane do tejto základnej kategorizácie. Výrobcovia craft / bean to bar čokolád a čokoblogeri škrípu zubami, píšu oduševnelé články, ale málokto z nich mal šancu Ruby reálne ochutnať.

 

 

My v Xocolaters si myslíme, že Ruby ani nemá ambíciu narúšať kruhy malých či väčších výrobcov kvalitných bean to bar čokolád. Ich cieľová skupina sú dnešní millennials a Instagram. Ide o šikovný marketingový hype, ktorý sa rád zvezie na populárnom #foodporn a závislosti na trende farebného jedla.

 

Len si spomeňte na nedávne šialenstvo okolo čiernej zmrzliny, na dúhové acai misky, pestrofarebné smoothies, jasne zelené matcha koláčiky alebo nikdy nekončiace hispsterské avokádové bláznenie. Už len samotná farba čokolády: „millennial pink“ je ako stvorená na vizuálne príťažlivé fotografie na Instagrame. Spoločnosť sa svojím zámerom ani netají: „Ruby perfektne ladí s dnešnými food trendami. Myslím, že bude mať veľmi pozitívny ohlas na trhu. Cielime na hedonistické pôžitkárstvo dnešnej generácie mileniálov,“ vyjadril sa Peter Boone, riaditeľ pre inovácie a kontrolu kvality v Barry Callebaut. 

Ako chutí ružová čokoláda

Samozrejme, natíska sa tu otázka, nakoľko v predajnosti a úspechu ružovej Ruby čokolády zaváži jej vzhľad vs. jej chuť. Uznávaný foodblogger Clay Gordon z blogu The Chocolate Life sa ako jediný zúčastnil ochutnávky a launchu v Shanghaji a o svojej skúsenosti napísal rozsiahly článok. Ako odborník na čokoládu zhodnotil jej chuť ako sviežu, ľahkú ovocnú, no nie presladenú. „Popravde, neodmietol by som Ruby, keby mi ju ponúkli. Ale nebola by to moja prvá voľba, keby som si mal zvliť medzi ostatnými čokoládami a ňou,“ píše Clay vo svojom článku.

 

Ruby podľa neho chutí ako tmavšia sladšia čokoláda (cca 50%-60% kakaa), vyniká ľahkými ovocnými podtónmi (zväčša ucítite červené ovocie ako maliny alebo ríbezle) a mliečnou krémovitosťou. „Čo je na Ruby lákavé je krátky chuťový dojazd, ktorý vás núti brať si neustále nové a nové kúsky. Je to extrémne dobrá čokoláda na nekonečný snacking. Vyskúšal som ju aj v kombinácii s rôznym ovocím či orieškami. Chuť by som vyhodnotil ako znamenitú...“ vyjadril sa Clay.

 

 

Čo je prekvapujúce, o Ruby javí najväčší záujem Čína. Distribuovať sa začne možno až za 18 mesiacov, ale predaj bude prebiehať len v B2B sfére, čiže na odber bude len pre veľké firmy. Kedy sa teda ružová čokoláda dostane ku konečným zákazníkom je ešte veľká neznáma...

 

Aký je váš názor na ružovú čokoládu? Vyskúšali by ste ju? My určite áno!
 
Dajte nám vedieť dole v komentároch.
 
Za tím Xocolaters s láskou spísala

 

 

 

Comments on this post (0)

Leave a comment